Informujemy, że zgodnie z nowym Regulaminem korzystania z Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Czerwionce-Leszczynach, stanowiącym załącznik do Zarządzenia Nr 297/24 Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny z dnia 23 maja 2024 r.
Od 1 czerwca 2024 r. PSZOK przyjmuje odpady:
- w dni robocze tj. od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 16:30
- w soboty w godzinach od 8:00 do 12:30.
Powszechna akcja odszczurzania ma zostać przeprowadzona w dniach od 1.10.2023 r. do 31.10.2023 r.
Do przeprowadzenia akcji deratyzacji zobowiązani są właściciele nieruchomości, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, oraz inne podmioty władające nieruchomościami na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Deratyzację należy zlecić specjalistycznym firmom deratyzacyjnym.
Wymień makulaturę na sadzonki
Za minimum 5 kg czystej i suchej makulatury* oddanej w PSZOK-u będzie można otrzymać wybraną sadzonkę: róży lub krzewu owocowego.
Podobne działania Gmina prowadziła już w poprzednich latach i cieszyły się one dużym zainteresowaniem mieszkańców.
„Akcja jest świetną okazją, aby pozbyć się zalegających w naszych domach starych gazet, niepotrzebnych, zniszczonych wyrobów papierniczych czy czystej i suchej tektury. Każdego roku na świecie zużywane są setki milionów ton papieru, dlatego tak istotną kwestią jest jego recykling. Mimo ery internetu, zapotrzebowanie na papier wciąż rośnie, a drzew ubywa. Stale zwracamy uwagę, że naszymi codziennymi wyborami, możemy pomóc planecie. Podobnie jest z tą akcją, która wpisuje się w realizację ważnych celów ekologicznych, a dodatkowo mieszkaniec zyskuje tu ekologiczny upominek”
- mówią organizatorzy akcji.
W tym roku dla osób, które oddają 5 kg makulatury w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych przygotowano sadzonki róż lub krzewów owocowych: maliny, porzeczki lub agrestu. Obowiązuje limit: jedna sadzonka na jedno gospodarstwo domowe.
Łącznie przygotowano 300 sadzonek.
Akcja rusza w najbliższy piątek (14 kwietnia) i potrwa do wyczerpania zapasów.
Informujemy, że 7 kwietnia 2023 r. (piątek) Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) będzie czynny w godzinach od 9.00 do 15.00, a 8 kwietnia 2023 r. (sobota) punkt będzie nieczynny.
Pojemniki na odpady muszą spełniać normy
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz przyjętą przez Radę Miejską w Czerwionce-Leszczynach uchwałą w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy-Miasta Czerwionka-Leszczyny, każdy właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki służące do zbierania odpadów.
w tym miejscu pojemnik powinien być oznakowany polską normą
Polskie Normy określiły pojemniki na odpady pod numerem: PN-EN 840-1, określając je jako: ruchome pojemniki na odpady - Część 1: Pojemniki dwukołowe o pojemności do 400 l do grzebieniowych mechanizmów załadowczych. Pojemniki na odpady komunalne, spełniające obowiązującą w kraju normę, są przystosowane do mechanicznego opróżniania ich przez specjalistyczne pojazdy za pośrednictwem chwytaków grzebieniowych. Wykonane są z PEHD - polietylenu niskociśnieniowego wysokiej gęstości, co zapewnia odpowiednią jakość. Pojemniki takie są odporne na uszkodzenia mechaniczne, chemikalia oraz na wysokie i niskie temperatury. Zgodnie z powyższymi normami, maksymalne obciążenie pojemników to ok. 50kg dla pojemników 110/120l oraz 100kg dla pojemników 240l. Nośność pojemników jest uwidoczniona przez producenta na pojemniku.
Przeciążony pojemnik może zostać uszkodzony w trakcie odbioru odpadów. Podstawową zasadą doboru pojemnika na odpady jest to, aby wielkość i liczba pojemników dostosowana była do liczby mieszkańców danej nieruchomości oraz gwarantowała utrzymanie czystości i porządku na terenie posesji.
Starego typu, metalowe okrągłe pojemniki nie są dostosowane do obecnie obowiązujących norm określających wymagania stawiane pojemnikom na odpady komunalne. Brak odpowiedniej konstrukcji pojemnika powoduje między innymi zaginanie pojemnika w czasie odbioru oraz wyłamywanie uchwytów. Może być również przyczyną wypadku w trakcie realizacji odbioru. Nowoczesne pojazdy nie mają możliwości bezpiecznego montażu pojemnika. Zwracamy również uwagę, że często w sklepach oferowane są w sprzedaży pojemniki, które najczęściej okazują się pojemnikami ogrodowymi. Pojemniki ogrodowe nie są przystosowane do mechanicznego opróżniania ich przez specjalistyczne pojazdy za pośrednictwem chwytaków grzebieniowych ze względów konstrukcyjnych jak i wytrzymałościowych.
Konieczne jest wyposażenie nieruchomości w pojemniki do gromadzenia odpadów spełniające wyżej wymienione wymagania. Przy zakupie pojemników należy zwrócić uwagę na wyżej opisaną Polską Normę, gdyż wszystkie inne pojemniki nieposiadające charakterystycznych kołnierzy/chwytaków nie będą dostosowane do pojazdów specjalistycznych i tym samym nie będą mogły być opróżniane.
prawidłowy pojemnik
Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny informuje o obowiązku przeprowadzenia powszechnej, obowiązkowej akcji odszczurzania na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny
Powszechna akcja odszczurzania ma zostać przeprowadzona w dniach od 1.04.2023 r. do 31.04.2023 r.
Do przeprowadzenia akcji deratyzacji zobowiązani są właściciele nieruchomości, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, oraz inne podmioty władające nieruchomościami na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Deratyzację należy zlecić specjalistycznym firmom deratyzacyjnym.
Zasady wywozu nieczystości ciekłych
Aktualności 2 marca 2023
Przypominamy, że właściciel nieruchomości wyposażonej w zbiornik bezodpływowy lub przydomową oczyszczalnię ścieków ma obowiązek gromadzenia nieczystości ciekłych w zbiorniku bezodpływowym lub osadniku oraz pozbywania się ich w sposób zgodny z przepisami prawa.
Zgodnie z Ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz przyjętymi przez Radę Miejską w Czerwionce-Leszczynach zmianami do Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny informujemy, że:
- Nieczystości ciekłe ze zbiorników bezodpływowych należy usuwać z częstotliwością gwarantującą, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, przy czym ustala się minimalną częstotliwość wywozu raz na trzy miesiące.
- Minimalną częstotliwość usuwania osadników z instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków ustala się nie rzadziej niż raz na dwa lata.
- Pozbywanie się nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych i osadników z instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków powinno następować z wykorzystaniem przystosowanego do tego celu pojazdu asenizacyjnego.
Co ważne - właściciel nieruchomości ma obowiązek posiadać pokwitowania za wywóz nieczystości ciekłych lub osadników z instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków (przez okazanie faktur, paragonów lub dokumentów zapłaty za usługi wywozu). Nie ma obowiązku zawierania pisemnej umowy na wywóz nieczystości ciekłych lub wywóz osadników, ale należy posiadać pokwitowania.
Informujemy, że zgodnie z art. 6 ust. 5aa Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wójt, burmistrz, prezydent miasta jest zobowiązany prowadzić kontrole wywozu nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych oraz osadników z przydomowych oczyszczalni ścieków. Niedostosowanie się do obowiązujących przepisów oraz nieprzekazanie podczas kontroli pokwitowań potwierdzających spełnienie wymagań w tym zakresie grozi karą grzywny.
Segregacja oleju po smażeniu pączków
Już wkrótce tłusty czwartek. W wielu domach roznosi się wtedy zapach pączków, faworków, donatów czy oponek. To dzień, w którym nie liczy się kalorii, jest bowiem najbardziej wyczekiwanym momentem karnawału.
Tłusty czwartek to w kalendarzu chrześcijańskim ostatni czwartek przed Wielkim Postem. Nazywany był kiedyś zapustami, mięsopustem, karnawałem. Nazwa karnawał pochodzi od włoskiego słowa carnevale, które wzięło się z połączenia dwóch łacińskich słów carne i vale, oznaczających pożegnanie mięsa. Według tradycji, w tym dniu można się było do woli objadać. Dawniej objadano się pączkami nadziewanymi słoniną, boczkiem i mięsem, które obficie zapijano wódką. Zwyczaj jedzenia pączków w wersji słodkiej pojawił się w Polsce około XVII wieku. Były przyrządzane nieco inaczej niż obecnie - w środku miały ukryty mały orzeszek lub migdał. Ten, kto trafił na niego, miał cieszyć się dostatkiem, szczęściem i powodzeniem.
Dzisiaj jest wiele sposobów przyrządzenia pączków. Można je upiec w piekarniku, ugotować na parze i usmażyć na głębokim oleju. Po smażeniu pączków w domu, należy pamiętać jednak o tym o tym, żeby nie wylewać oleju ze smażenia do kanalizacji. Taki tłuszcz tężeje w rurach i razem z innymi odpadami, tworzy tzw. góry tłuszczowe, które blokują kanalizacje i powodują liczne awarie.
Co zatem zrobić ze zużytym olejem spożywczym po smażeniu w tłusty czwartek?
Po smażeniu należy poczekać, aż tłuszcz przestygnie, a następnie, np. przy pomocy lejka, przelać do plastikowej butelki (np. po wodzie, mleku, detergentach). Pełną butelkę należy wyrzucić do specjalnego pojemnika do segregacji zużytego oleju i tłuszczu, w kolorze czarnym z pomarańczowym wiekiem. Rozmieszczenie wszystkich pojemników na terenie gminy można sprawdzić na mapie: www.segregujolej.pl/mapa.
Aplikacja zawierająca harmonogramy wywozu odpadów już działa
Zgodnie z zapowiedzią, od 1 lutego uruchamiamy nową aplikację zawierającą harmonogramy wywozu odpadów i inne użyteczne dla mieszkańca informacje. Aplikację EcoHarmonogram (dawniej Wywozik) można pobrać ze Sklepu Google Play, Windows Store oraz Apple Store.
Oferta aplikacji jest szersza niż poprzedniej. Zawiera ona:
- harmonogram wywozu odpadów
- powiadomienia o terminach odbioru odpadów oraz płatnościach
- objaśnienia segregacji odpadów
- wyszukiwarkę, gdzie wrzucić konkretne odpady
- informacje na temat Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów (godzinny otwarcia, objaśnienia co można oddać w Punkcie)
- listę punktów odbierających przeterminowane lekarstwa, zużyte baterie i akumulatory
- informacje na temat jakości powietrza
- możliwość dokonywania zgłoszeń
- gry: „Akcja segregacja” i „Sortowniś”
Aplikację można pobrać:
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.codever.ecoharmonogram
Windows Store: https://www.microsoft.com/pl-pl/p/ecoharmonogram/9wzdncrd2wbl#activetab=pivot:overviewtab
Apple Store: https://apps.apple.com/pl/app/eco-harmonogram/id1043086815?l=pl
Aktualności 30 grudnia 2023 roku
Informujemy, że z dniem 1 stycznia 2023 r. nie będzie możliwości korzystania z aplikacji Wywozik Czerwionka-Leszczyny. Jednocześnie informujemy, że trwają prace związane z udostępnieniem nowej aplikacji informującej mieszkańców o wywozach odpadów. Informacja o dostępności nowej aplikacji zamieszczona zostanie na stronie internetowej gminy pod linkiem https://www.czerwionka-leszczyny.pl/sprawy-mieszkancow/ekoakcja-aktualnosci. Za utrudnienia przepraszamy.
Aktualności 23 grudnia 2022 roku
Informujemy, że w sobotę 24 i 31 grudnia 2022 roku Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) będzie nieczynny
Ekopiknik - zmiana miejsca wydarzenia
Już w najbliższą niedzielę odbędzie się rodzinny piknik połączony z warsztatami, panelami eksperckimi, zabawami i niespodziankami dla uczestników. Ze względu na prognozowane deszcze wydarzenie odbędzie się w Centrum Kulturalno-Edukacyjnym w Czerwionce-Leszczynacch, a nie jak planowano - na terenie leszczyńskiego Zameczku.
Ekopiknik #ZielonoNAM
Już 18 września (niedziela) w godzinach 15:00-19:00, na terenie Zameczku w Leszczynach odbędzie się rodzinny piknik połączony z warsztatami, panelami eksperckimi, zabawami i niespodziankami dla uczestników. Wydarzenie uświetni swoim występem zespół Carrantuohill!
EKOPIKNIK #ZielonoNAM to kolejna odsłona projektu „DbajMY, segregujMY, reagujMY”, którego celem jest promocja troski o środowisko naturalne, ze szczególnym uwzględnieniem zasad prawidłowej gospodarki odpadami.
Dla uczestników EKOPIKNIKU #ZielonoNAM przygotowaliśmy wiele atrakcji. Zapraszamy!
Aktualności 2.09.2022 r.
Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny informuje o obowiązku przeprowadzenia powszechnej, obowiązkowej akcji odszczurzania na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny
Powszechna akcja odszczurzania ma zostać przeprowadzona w dniach od 1.10.2022 r. do 31.10.2022 r.
Do przeprowadzenia akcji deratyzacji zobowiązani są właściciele nieruchomości, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, oraz inne podmioty władające nieruchomościami na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Deratyzację należy zlecić specjalistycznym firmom deratyzacyjnym.
Jak segregować oleje jadalne ?
Na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny znajduje się ok. 70 pojemników przeznaczonych do segregacji zużytego oleju i tłuszczu jadalnego. Do pojemników należy wrzucać tylko jadalny zużyty olej i tłuszcz - nie są one przeznaczone do olejów i smarów silnikowych, hydraulicznych, technicznych, ani innych przemysłowych. Nie wrzucamy do nich również innych odpadów!
Jak segregować oleje?
- Przygotuj plastikową butelkę (PET) z dobrym zamknięciem
- Tłuszcz stały rozpuść lub przełóż do butelki za pomocą papierowego ręcznika/ Olej schłódź do temperatury 40C
- Olej ostrożnie wlej do butelki
Zużyty olej jadalny należy przelać do butelki PET. Olej dobrze wlewa się do butelki z szeroką szyjką, na przykład takiej po mleku. Butelka musi być plastikowa - nie należy używać szkła, które pęka po wrzuceniu do pojemnika.
Jeśli pojemnik do segregacji oleju nie znajduje się w pobliżu miejsca zamieszkania, najlepiej dotarcie do niego połączyć z inną czynnością, aby zaoszczędzić czas. Można to zrobić na przykład w drodze do pracy, szkoły lub na zakupy. Zużyty olej można zabrać ze sobą na spacer z psem lub wybrać się na małą wycieczkę lub spacer do mniej innej części miasta. Mały PET można wziąć do ręki podczas regularnego biegania, co przyniesie podwójne korzyści.
Jak wlać olej do butelki PET?
Zasadniczo istnieją 2 opcje. Wlać bezpośrednio do PET lub przez „naczynie zastępcze”.
Najpierw pierwsza opcja - bezpośrednio do butelki PET. Do segregacji nadaje się każda butelka PET - od klasycznej wody mineralnej, po słodzone napoje, soki, zużyty olej (powinna być łatwa do zamknięcia), po detergenty. Idealnie, jeśli butelka ma szeroką szyjkę (mrożona herbata, niektóre rodzaje soków itp.), olej można do niej łatwiej wlać. W przypadku pojemników na detergent istnieje ryzyko, że nie zmieszczą się one wtedy w otworze pojemnika. Pewnością są więc klasyczne butelki PET z napojów, w różnych objętościach. W przypadku gospodarstw domowych z mniejszą ilością oleju zalecamy nalewanie bezpośrednio do butelki. Zdecydowanie lepiej wlać olej do butelki przez lejek, zwłaszcza jeśli ma węższą szyjkę i musimy przelać większą ilość oleju. Jeśli olej zawiera wiele resztek jedzenia (np. z marynowanych warzyw lub smażenia i pieczenia), można je wyłapać przez sito. Jeśli utkną w lejku, możesz wepchnąć je do butelki, mogą jednak spowodować zatkanie lejka i rozlanie oleju. Zaleca się użycie lejka z możliwie najszerszym otworem przepływu. Olej powinien być wlewany do PET powoli i ostrożnie, tak aby nie wylewał się poza krawędź lejka. Rozlany olej może sprawić wiele kłopotów. Nigdy nie wlewaj gorącego oleju do butelki PET, może się stopić i spalić !!
Drugą opcją jest zebranie olejów i tłuszczów najpierw w „naczyniu zastępczym”, do którego olej prościej się wlewa, dodatkowo wytrzymuje on wyższe temperatury oleju. Odpowiednim pojemnikiem wydaje się być słoik o pojemności 0,7 l z zakrętką. W takim naczyniu możesz zbierać olej, aż do momentu jego napełnienia i dopiero wtedy wlać go do butelki PET. Nawet przy użyciu takiego naczynia należy zawsze pamiętać, aby gorący olej lub tłuszcz ostygł! Naczynie należy przechowywać w miejscu, w którym nie będzie przeszkadzać i gdzie nie ma ryzyka przewrócenia się lub rozbicia (np. szafka pod zlewem, spiżarnia). Zaletą tej metody zbierania oleju jest to, że olej wlewa się do słoika znacznie łatwiej niż do butelki PET. Jeśli będziesz wlewać olej z frytkownicy lub z innego większego naczynia, uważaj, aby nie przepełnić butelki. Uważaj również, aby nie rozlać oleju podczas końcowego przelewania. Powoli wlewaj olej, aby mógł przepłynąć przez lejek. Wyciekający olej to nic przyjemnego. Podłoga lub zabudowa kuchenna pozostaną wtedy tłuste od oleju, a olej może dostać się do najmniejszych spoin, a nawet zniszczyć drewnianą podłogę.
Większe ilości oleju (np. z patelni) lepiej wlewać powoli, ale równomiernym strumieniem. Energiczne przechylanie garnka spowoduje wypłynięcie oleju z zewnątrz i kapanie dookoła naczynia.
Zawsze miej pod ręką ręcznik papierowy lub chusteczkę higieniczną, aby móc szybko zetrzeć kapiący olej. Dla większego bezpieczeństwa dobrze jest również umieścić butelkę PET w zlewie. Wszelkie wycieki nie spowodują większych szkód.
Tłuszcze takie jak masło, smalec czy utwardzone tłuszcze - jak wlewać je do PET?
Gdy użyjesz słoika jako naczynie zastępcze, zdejmij tłuszcz za pomocą drewnianej łyżki. Problem może wystąpić podczas nalewania do butelki PET, gdzie kawałki tłuszczu mogą zatkać lejek. Rozwiązaniem jest wstawienie szklanki do kuchenki mikrofalowej na kilkadziesiąt sekund i pozostawienie tłuszczu do rozpuszczenia.
Zestalony tłuszcz można również podgrzać na patelni, w naczyniu do pieczenia lub garnku i wlać go do PET, gdy tylko się rozpuści. Tłuszcze rozpuszczają się zwykle w okolicach 40 °C, więc nie musisz się martwić o pęknięcia czy zapadnięcie się butelki.
- W przypadku przechowywania oleju w „naczyniu zastępczym”: szczelnie zamkniętą butelkę PET przechowuj do chwili, gdy będzie pełna.
- Pełną butelkę wrzuć do najbliższego pojemnika przeznaczonego do segregacji olejów
Niezależnie od wybranej metody i butelki, po napełnieniu należy dobrze ją zamknąć i zanieść do najbliższego pojemnika na olej - https://www.segregujolej.pl/mapa/ Butelkę PET należy wrzucić do pojemnika. Nigdy nie wlewaj oleju bezpośrednio do pojemnika!
Komunikat
12.04.2022 r.
Informujemy, że w piątek 15 kwietnia br. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) czynny będzie do godziny 14.00, w sobotę 16 kwietnia br. PSZOK będzie nieczynny.
Aktualności
3.03.2022 r.
Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny informuje o obowiązku przeprowadzenia powszechnej, obowiązkowej akcji odszczurzania na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny
Powszechna akcja odszczurzania ma zostać przeprowadzona w dniach od 1.04.2022 r. do 30.04.2022 r.
Do przeprowadzenia akcji deratyzacji zobowiązani są właściciele nieruchomości, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, oraz inne podmioty władające nieruchomościami na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Deratyzację należy zlecić specjalistycznym firmom deratyzacyjnym.
Aktualności
19.01.2022 r.
Informujemy, że w piątek 21 stycznia 2022 roku Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunlanych będzie nieczynny
Aktualności
10.01.2022 r.
Informacja o terminie zakończenia umowy na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych
Na podstawie art.6c ust. 3e ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 888 ze zm.) Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny informuje, że umowa na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy obowiązuje do 31.05.2022 roku.
Z up. Burmistrza Pełnomocnik ds. Planowania Rozwoju i Gospodarki
Grzegorz Wolnik
Aktualności
5.01.2022 r.
Informacja o zamiarze przeprowadzenia postępowania przetargowego
Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny zawiadamia o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy w okresie od 01.06.2022 r. do 31.12.2024 r.
W związku z art. 6c ust.3c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 888 ze zm.) Burmistrz informuje, że właściciel nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne do dnia 7.03.2022 r. może złożyć pisemne oświadczenie o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę. W oświadczeniu właściciel nieruchomości wskazuje przedsiębiorcę, z którym zawarł umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, oraz dołącza do oświadczenia kopię tej umowy, pod rygorem nieskuteczności oświadczenia.
Właściciel nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy i która powstała w trakcie obowiązywania umowy w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych, może w terminie 60 dni od dnia powstania takiej nieruchomości złożyć burmistrzowi pisemne oświadczenie o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę. W oświadczeniu właściciel nieruchomości wskazuje przedsiębiorcę, z którym zawarł umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, oraz dołącza do oświadczenia kopię tej umowy, pod rygorem nieskuteczności oświadczenia.
Odwołanie ww. oświadczeń jest skuteczne od dnia, w którym zaczęła obowiązywać następna umowa zawarta przez gminę w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy i nie mogą być odwołane przez okres obowiązywania tej umowy.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerami telefonów 32 42 959 33, 32 42 959 43
Z up. Burmistrza Pełnomocnik ds. Planowania Rozwoju i Gospodarki
Grzegorz Wolnik
KOMUNIKAT
Aktualności 30.12.2021 r.
Informujemy, że w piątek 31 grudnia 2021 roku Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych czynny będzie do godziny 14.00
KOMUNIKAT
Aktualności 20.12.2021 r.
KOMUNIKAT
Aktualności 08.09.2021 r.
Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny informuje o obowiązku przeprowadzenia powszechnej, obowiązkowej akcji odszczurzania na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny
Powszechna akcja odszczurzania ma zostać przeprowadzona w dniach od 1.10.2021 r. do 31.10.2021 r.
Do przeprowadzenia akcji deratyzacji zobowiązani są właściciele nieruchomości, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, oraz inne podmioty władające nieruchomościami na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Deratyzację należy zlecić specjalistycznym firmom deratyzacyjnym.
Zarządzenie Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny (pdf.)
Obwieszczenie Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny (pdf.)
KOMUNIKAT
Aktualności 24.05.2021 r.
Informujemy, że w piątek 4 czerwca 2021 r. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych będzie nieczynny
KOMUNIKAT
Aktualności 28.04.2021 r.
Informujemy, że w sobotę tj. 1 maja 2021 r. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych będzie nieczynny
KOMUNIKAT
Aktualności 1.04.2021 r.
Informujemy, że w dniu jutrzejszym tj. 2.04.2021 r. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) będzie czynny do godziny 14.00, dnia 3.04.2021 r. Punkt nieczynny.
Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny informuje o obowiązku przeprowadzenia powszechnej, obowiązkowej akcji odszczurzania na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny
Aktualności 12.03.2021 r.
Powszechna akcja odszczurzania ma zostać przeprowadzona w dniach od 1.04.2021 r. do 30.04.2021 r.
Do przeprowadzenia akcji deratyzacji zobowiązani są właściciele nieruchomości, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, oraz inne podmioty władające nieruchomościami na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Deratyzację należy zlecić specjalistycznym firmom deratyzacyjnym.
Zarządzenie Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny
Obwieszczenie Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny
Zmiany w regulaminie utrzymania czystości i porządku
Przypominamy, że Gmina i Miasto Czerwionka-Leszczyny wprowadziła zmiany w regulaminie utrzymania czystości i porządku w Gminie, które zapowiedziane zostały w sierpniu 2020 roku.
Od kwietnia br. obowiązywać będzie gromadzenie bioodpadów w pojemnikach, a nie w workach. Marzec jest okresem przejściowym, kiedy bioodpady będą odbierane zarówno w workach, jak i pojemnikach.
Przypomnijmy, że od czerwca 2020 r. obowiązuje zwolnienie z opłaty za gospodarowanie odpadami w wysokości 1 zł na osobę miesięcznie w przypadku kompostowania bioodpadów. Decyzja o kompostowaniu jest dobrowolna i zależy od właściciela nieruchomości. Kompostowanie bioodpadów powinno odbywać się w taki sposób, że bioodpady układa się warstwowo na przepuszczalnym podłożu ze swobodnym dopływem powietrza. Zaleca się, aby powstające na terenach nieruchomości zamieszkałej zabudowanej budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi bioodpady w pierwszej kolejności były wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie np. poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach. Minimalna pojemność kompostownika przydomowego do kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne wynosi 500 l.
W przypadku zadeklarowania kompostowania bioodpadów, spod drzwi odbierany będzie dodatkowo jeden pojemnik z bioodpadami (jeden pojemnik na jeden odbiór zgodnie z terminem podanym w harmonogramie).
W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie zdecyduje się na kompostowanie bioodpadów, spod drzwi odbierane będą dwa pojemniki z bioodpadami (dwa pojemniki na jeden odbiór zgodnie z terminem podanym w harmonogramie). Każdą dodatkową ilość wytworzonych odpadów biodegradowalnych można oddać w PSZOK-u.
Zgodnie z regulaminem, pojemniki na odpady mogą mieć pojemność 120 l, 240 l lub 1100 l.
Odbiór bioodpadów dla budynków jednorodzinnych następuje w okresie od kwietnia do października - 1 raz na 2 tygodnie, a w pozostałych miesiącach - 1 raz w miesiącu.
Od 19 lutego obowiązują limity na odbiór frakcji odpadów budowlanych i rozbiórkowych i wynosić one będą tonę na rok na jedną nieruchomość/lokal mieszkalny w ramach ponoszonej opłaty.
Od 19 lutego w ramach jednej nieruchomości/ lokalu mieszkalnego wprowadzony został limit dotyczący odbioru opon, który wynosić będzie 4 szt. opon na jedną nieruchomość/lokal mieszkalny na rok.
„Mamy świadomość, że wprowadzenie obowiązku gromadzenia bioodpadów w pojemnikach, może stanowić uciążliwość dla mieszkańca. Jest to jednak działanie wielu miast, którego celem jest troska o ekologię - mówi Elżbieta Student, naczelnik wydziału gospodarowania odpadami w UGiM Czerwionka-Leszczyny. - Branża ochrony środowiska podkreśla aspekty ekologiczne, apelując do naszych mieszkańców, za pośrednictwem Urzędu Gminy i Miasta, o ograniczenie zużycia tworzyw sztucznych. Zwraca uwagę, aby bioodpady dostarczane były luzem, czyli pozbawione worków foliowych i innych opakowań z tworzyw sztucznych. Firmy odpowiedzialne za odbiór i przetworzenie bioodpadów są zmuszone dodatkowo opróżniać każdy worek foliowy, który nie nadaje się do dalszego recyklingu z uwagi na jego zanieczyszczenie. Odpad zbierany w worku jest dużo trudniejszy w przetworzeniu, jest już zagnity i wprowadzenie do niego procesów kompostowania jest bardzo uciążliwe i kosztowne. Warto także podkreślić, że ostatnich latach nastąpił gwałtowny przyrost ilości „produkowanych” odpadów zielonych przez mieszkańców. Ta frakcja odpadów jest bardzo ciężka i ma znaczny wpływ na koszty odbioru i zagospodarowania. Mam nadzieję, że zmiana w regulaminie, pozwoli nam przynajmniej w części ograniczyć niekorzystny wzrost kosztów gospodarowania odpadami. Obecnie obserwujemy, że przy niektórych posesjach wystawianych jest kilkadziesiąt brązowych worków na jeden odbiór! Koszone są graniczące z posesjami łąki, pola, a odpady z tego terenu nie powinny trafiać do strumienia odpadów komunalnych, za który wszyscy mieszkańcy ponoszą wspólną opłatę. Warto zwrócić uwagę, że w wielu miastach pojawiają się odwrotne trendy, aby nie kosić zieleni. Ma to bowiem dobroczynny wpływ na wspieranie bioróżnorodności, ale też sposób na oczyszczanie powietrza z pyłu i pochłanianie dwutlenku węgla. Pomaga też walczyć z suszą, która doskwiera nam coraz mocniej. Rozumiem, że chcemy mieć pięknie przystrzyżone trawniki wokół domu, niestety gospodarowanie odpadami jest branżą niezwykle wymagającą, także pod względem naszej sumienności, zorganizowania, ale i portfela. Instalacje do przetwarzania odpadów biją na alarm, zwracając uwagę, że doszły już do granicy możliwości przetwarzania bioodpadów w regionie. Deklarują ograniczenie ilości przyjmowania odpadów zielonych i odejście od odbioru odpadów w workach. Zbieranie odpadów w pojemnikach ma przyczynić się do zmniejszenia ilości odpadów, sprawić także, że bioodpady będą bardziej suche, łatwiejsze w załadunku i transporcie. Zwracamy się do Państwa z prośbą o wyrozumiałość i współpracę na rzecz dobra naszego środowiska”.
08.03.2021 r.
Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny informuje o obowiązku przeprowadzenia obowiązkowej akcji odszczurzania na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Akcja odszczurzania ma zostać przeprowadzona w dniach od 1.04.2021 r. do 30.04.2021 r.
Do przeprowadzenia akcji deratyzacji zobowiązani są właściciele nieruchomości, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, oraz inne podmioty władające nieruchomościami na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Deratyzację należy zlecić specjalistycznym firmom deratyzacyjnym.
Zarządzenie Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny
Obwieszczenie Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyn
Dlaczego drożeją śmieci?
„Gmina nie zarabia na śmieciach, jest tylko pośrednikiem w przekazywaniu opłat zebranych od mieszkańców za wywóz i zagospodarowanie odpadów. Na gminach ciąży obowiązek zorganizowania systemu odbierania i zagospodarowania odpadów, który ma się samofinansować z opłat pochodzących od mieszkańców. Z tych opłat pokrywane są koszty związane z odbiorem, transportem, zagospodarowaniem odpadów odebranych od mieszkańców i zebranych w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów znajdującego się w Leszczynach, koszty administracyjne systemu, a także koszty edukacji ekologicznej” - wyjaśnia Elżbieta Student, naczelnik wydziału gospodarowania odpadami w UGiM Czerwionka-Leszczyny.
Wynika z tego prosta zależność tj. im więcej odpadów zostanie wytworzonych i przekazanych do odebrania, tym większe opłaty będą ponosić mieszkańcy.
Tymczasem, średnia ilość odpadów odebranych na jednego mieszkańca w kg także stale rośnie. Warto przy tej okazji wspomnieć, że w 2013 r. 1 mieszkaniec w naszej gminie wytwarzał 334 kg odpadów rocznie - w 2020 r. 598 kg obserwujemy więc wzrost aż o 264 kg.
Istotne znaczenie na koszty związane z wykonaniem usługi przez firmę wybraną w drodze przetargu mają czynniki wymienione na wstępie tj.
- wzrost „opłaty marszałkowskiej”
- wzrost płacy minimalnej z 1850 zł w 2016 r. do 2800 zł w 2021 r.,
- ogólny wzrost cen energii, towarów i usług
- wzrost wymogów technicznych m.in. instalacji do przetwarzania odpadów
- wzrost kosztów transportu, przy którym warto się na chwilę zatrzymać. Im gmina ma mniejszy obszar i bardziej zwartą zabudowę, tym koszty transportu są niższe. Na koszty ma też więc wpływ specyfika naszej gminy, mieszkamy na dużym terytorialnie obszarze (powierzchnia gminy porównywalna do powierzchni Rybnika), gdzie dominuje zabudowa niska - domy jednorodzinne, często rozproszone. Do każdego domu trzeba dojechać, by odebrać śmieci. W miastach, gdzie dominują blokowiska, co oczywiste - odbiór wychodzi taniej. W związku z taką zabudową, produkujemy też konkretną ilość ciężkich odpadów - biodegradowalnych i popiołu.
Ile zapłacimy?
- 29,50 zł od osoby w przypadku kiedy odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny
- 26,00zł za piątą i każdą kolejną osobę zamieszkującą nieruchomość.
W przypadku kiedy właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku selektywnego zbierania odpadów stawka wynosi 59,00 zł.
Ile płacą nasi sąsiedzi?
- „Gmina nie może dokładać do gospodarki odpadami z budżetu, bo nie ma takiego umocowania prawnego, jednocześnie nie może finansować innych zadań ze środków pochodzących z opłaty. Mieszkańcy nie mogą płacić za odpady więcej niż wynika to z wydatków ponoszonych przez gminę. Pojawiające się czasem głosy, wedle których gminy zwiększają opłaty za śmieci, aby podratować budżet są kompletnie nieprawdziwe” - zaznacza Elżbieta Student.
Jak policzyliśmy nową stawkę?
Prognozowana łączna suma wydatków przeznaczona na funkcjonowanie systemu gospodarki odpadami w 2021 r. przy założeniu, że odpady będą wytwarzane w ilości 1 600 ton miesięcznie:
-
Odbieranie, transport i zagospodarowanie odpadów (oferta złożona w przetargu publicznym) 1 620 ton * 656,64 zł = 12 765 081,60 zł
-
Pozostałe koszty funkcjonowania systemu - 780 000,00 zł
- wynagrodzenia pracowników,
- obsługa PSZOK,
- koszty edukacji ekologicznej,
- usługi pocztowe
Łączny przewidywany koszt funkcjonowania systemu 13 545 081,60 zł
Prognozowane wpływy z części nieruchomości niezamieszkałych - 420 000,00 zł
Koszty funkcjonowania systemu pomniejszone o wpływy z nieruchomości niezamieszkałych 13 125 081,60 zł
-
Liczba zadeklarowanych mieszkańców na koniec 2020 r. - 37 066 osób
-
Średnia stawka opłaty na 1 mieszkańca na miesiąc w 2021 r. - 29,50 zł.
Powyższe koszty funkcjonowania systemu wyliczone są w oparciu o art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Na zapisy przedmiotowej ustawy gminy nie mają wpływu.
KOMUNIKAT
31.12.2020 r.
Informujemy, że w dniu dzisiejszym tj. 31.12.2020 r. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) będzie czynny do godziny 14.00
KOMUNIKAT
16.12.2020 r.
Informujemy, że w dniu 24.12.2020 r. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) będzie nieczynny.
Żużel i popiół
29 września 2020 r.
Od października br. odpady żużla i popiołu odbierane będą wyłącznie w terminach wskazanych w harmonogramie odbioru odpadów komunalnych. Przypominamy, że odpady żużla i popiołu nie mogą być zanieczyszczone innymi odpadami i nie należy wyrzucać ich do pojemników na niesegregowane zmieszane odpady komunalne.
Powszechna akcja odszczurzania
7 września 2020 r.
Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny informuje o obowiązku przeprowadzenia powszechnej, obowiązkowej akcji odszczurzania na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Powszechna akcja odszczurzania ma zostać przeprowadzona w dniach od 1.10.2020 r. do 31.10.2020 r.
Do przeprowadzenia akcji deratyzacji zobowiązani są właściciele nieruchomości, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, oraz inne podmioty władające nieruchomościami na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Deratyzację należy zlecić specjalistycznym firmom deratyzacyjnym.
Zarządzenie Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny (kliknij aby otworzyć)
Obwieszczenie Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny (kliknij aby otworzyć)
KOMUNIKAT
14.08.2020 r.
Informujemy, że 28.08.2020 r. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) mieszczący się w dzielnicy Leszczyny przy ul. Polnej 6 będzie zamknięty.
Zmiany w regulaminie utrzymania czystości i porządku
Od 22 sierpnia na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny obowiązywać będzie nowy regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminie, przyjęty przez Radę Miejską podczas sesji 31 lipca br.
Najważniejsze zmiany w zakresie gospodarowania odpadami:
- Od października br. obowiązuje gromadzenie bioodpadów w pojemnikach, a nie w workach.
Przypomnijmy, że od czerwca obowiązuje zwolnienie z opłaty za gospodarowanie odpadami w wysokości 1 zł na osobę miesięcznie w przypadku kompostowania bioodpadów. Decyzja o kompostowaniu jest dobrowolna i zależy od właściciela nieruchomości. Kompostowanie bioodpadów powinno odbywać się w taki sposób, że bioodpady układa się warstwowo na przepuszczalnym podłożu ze swobodnym dopływem powietrza. Zaleca się, aby powstające na terenach nieruchomości zamieszkałej zabudowanej budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi bioodpady w pierwszej kolejności były wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie np. poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach. Minimalna pojemność kompostownika przydomowego do kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne wynosi 500 l.
W przypadku zadeklarowania kompostowania bioodpadów, spod drzwi odbierany będzie dodatkowo jeden pojemnik z bioodpadami (jeden pojemnik na jeden odbiór zgodnie z terminem podanym w harmonogramie).
W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie zdecyduje się na kompostowanie bioodpadów, spod drzwi odbierane będą dwa pojemniki z bioodpadami (dwa pojemniki na jeden odbiór zgodnie z terminem podanym w harmonogramie). Każdą dodatkową ilość wytworzonych odpadów biodegradowalnych można oddać w PSZOK-u.
Zgodnie z regulaminem, pojemniki na odpady mogą mieć pojemność 120 l, 240 l lub 1100 l.
Odbiór bioodpadów dla budynków jednorodzinnych następuje w okresie od kwietnia do października - 1 raz na 2 tygodnie, a w pozostałych miesiącach - 1 raz w miesiącu.
- Od 1 stycznia 2021 r. Gmina rezygnuje z odbierania odpadów komunalnych z części nieruchomości niezamieszkałych. Nie dotyczy to właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, na których prowadzona jest: a) działalność oświatowa, b) działalność przeciwpożarowa, c) działalność administracji publicznej, d) działalność kulturalna, e) działalność dostawy wody i oczyszczalni ścieków, f) działalność jednostek gospodarki komunalnej, g) działalność w zakresie ochrony zdrowia oraz h) cmentarzy.
Właściciele pozostałych nieruchomości niezamieszkałych mają obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z przedsiębiorstwem świadczącym usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych, mającym wpis do rejestru działalności regulowanej. Gmina nie będzie już pośredniczyć w organizowaniu odbioru odpadów z tych miejsc.
Właściciel nieruchomości niezamieszkałej, na terenie której prowadzona jest działalność o charakterze społeczno-użytecznym wymieniona powyżej w pkt. a - h, ma obowiązek złożenia oświadczenia z deklaracją pozostania w systemie.
- Od 1 stycznia obowiązywać będą limity na odbiór frakcji odpadów budowlanych i rozbiórkowych i wynosić one będą do pół tony na rok na jedną nieruchomość/lokal mieszkalny w ramach ponoszonej opłaty.
- Od 1 stycznia w ramach jednej nieruchomości/ lokalu mieszkalnego wprowadza się limit dotyczący odbioru opon, który wynosić będzie 4 szt. opon na jedną nieruchomość/lokal mieszkalny na rok.
„Mamy świadomość, że wprowadzenie obowiązku gromadzenia bioodpadów w pojemnikach, może stanowić uciążliwość dla mieszkańca. Jest to jednak działanie wielu miast, którego celem jest troska o ekologię i odpowiedź na apele firm zajmujących się odbiorem i przetwarzaniem odpadów zielonych - mówi Elżbieta Student, naczelnik wydziału gospodarowania odpadami w UGiM Czerwionka-Leszczyny.
- Branża ochrony środowiska podkreśla aspekty ekologiczne, apelując do naszych mieszkańców, za pośrednictwem Urzędu Gminy i Miasta, o ograniczenie zużycia tworzyw sztucznych. Zwraca uwagę, aby bioodpady dostarczane były luzem, czyli pozbawione worków foliowych i innych opakowań z tworzyw sztucznych.
Firmy odpowiedzialne za odbiór i przetworzenie bioodpadów są zmuszone dodatkowo opróżniać każdy worek foliowy, który nie nadaje się do dalszego recyklingu z uwagi na jego zanieczyszczenie. W 2019 roku mieszkańcom Gminy i Miasta wydano aż ok. 1 000 000 sztuk brązowych worków. Odpad zbierany w worku jest dużo trudniejszy w przetworzeniu, jest już zagnity i wprowadzenie do niego procesów kompostowania jest bardzo uciążliwe i kosztowne.
Warto także podkreślić, że ostatnich latach nastąpił gwałtowny przyrost ilości „produkowanych” odpadów zielonych przez mieszkańców. Ta frakcja odpadów jest bardzo ciężka i ma znaczny wpływ na koszty odbioru i zagospodarowania. Mam nadzieję, że zmiana w regulaminie, pozwoli nam przynajmniej w części ograniczyć niekorzystny wzrost kosztów gospodarowania odpadami. Obecnie obserwujemy, że przy niektórych posesjach wystawianych jest kilkadziesiąt brązowych worków na jeden odbiór! Koszone są graniczące z posesjami łąki, pola, a odpady z tego terenu nie powinny trafiać do strumienia odpadów komunalnych, za który wszyscy mieszkańcy ponoszą wspólną opłatę. Dla przykładu, w lipcu br. odebraliśmy aż 673,02 ton bioodpadów, co stanowi ponad 30% całego strumienia. Wysokość stawki za odebranie i zagospodarowanie jednej tony odpadów wynosi 522,29 zł. Osoba, która wystawi ok. 50 brązowych, ciężkich worków z trawą na jeden odbiór przekazuje do systemu odpad, za który wszyscy płacimy ok. 500 zł.
Warto zwrócić uwagę, że w wielu miastach pojawiają się odwrotne trendy, aby nie kosić zieleni. Ma to bowiem dobroczynny wpływ na wspieranie bioróżnorodności, ale też sposób na oczyszczanie powietrza z pyłu i pochłanianie dwutlenku węgla. Pomaga też walczyć z suszą, która doskwiera nam coraz mocniej. Rozumiem, że chcemy mieć pięknie przystrzyżone trawniki wokół domu, niestety gospodarowanie odpadami jest branżą niezwykle wymagającą, także pod względem naszej sumienności, zorganizowania, ale i portfela. Instalacje do przetwarzania odpadów biją na alarm, zwracając uwagę, że doszły już do granicy możliwości przetwarzania bioodpadów w regionie. Deklarują ograniczenie ilości przyjmowania odpadów zielonych i odejście od odbioru odpadów w workach. Zbieranie odpadów w pojemnikach ma przyczynić się do zmniejszenia ilości odpadów, sprawić także, że bioodpady będą bardziej suche, łatwiejsze w załadunku i transporcie. Zwracamy się do Państwa z prośbą o wyrozumiałość i współpracę na rzecz dobra naszego środowiska”.
KOMUNIKAT
Informujemy, że Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) mieszczący się w dzielnicy Leszczyny ul. Polna 6 powrócił do stałych godzin otwarcia tj. codziennie w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00 oraz w soboty w godzinach od 9.00 do 13.00
KOMUNIKAT
Godziny otwarcia Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (Pszok) pozostają skrócone do odwołania.
Poniedziałek - Piątek od 9.00 do 15.00
Sobota od 9.00 do 12.00
KOMUNIKAT
24.06.2020 r.
Informujemy, że do 30 czerwca br. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych ( PSZOK ) czynny będzie od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 15.00, a w soboty w godzinach od 9.00 do 12.00
KOMUNIKAT
30 marca 2020 r.
Z uwagi na konieczność zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa COVID-19 w kwietniu nie będzie pobierana opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa.
Prosimy o dokonywanie wpłat za pomocą bankowości elektronicznej na indywidualny numer konta.
Selektywna zbiórka odpadów komunalnych
30 marca 2020 r.
Informujemy Mieszkańców, że od dzisiaj firma wznawia odbieranie odpadów selektywnych z nieruchomości jednorodzinnych.
Odbiór odpadów będzie odbywał się zgodnie z obowiązującym harmonogramem odbioru.
Informacja dotycząca worków do selektywnej zbiórki odpadów
23 marca 2020 r.
KOMUNIKAT DOTYCZĄCY OGRANICZENIA ŚWIADCZONYCH USŁUG
17 marca 2020 r.
UWAGA informacja o czasowym zamknięciu Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) dotyczy Punktu mieszczącego się w Knurowie.
Powszechna akcja odszczurzania
05 marca 2020 r.
Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny informuje o obowiązku przeprowadzenia powszechnej, obowiązkowej akcji odszczurzania na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Powszechna akcja odszczurzania ma zostać przeprowadzona w dniach od 1.04.2020 r. do 30.04.2020 r.
Do przeprowadzenia akcji deratyzacji zobowiązani są właściciele i współwłaściciele nieruchomości, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu oraz inne podmioty władające nieruchomościami na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Deratyzację należy zlecić specjalistycznym firmom deratyzacyjnym.
Zarządzenie Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny (kliknij aby otworzyć)
Obwieszczenie Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny (kliknij aby otworzyć)
Zmiana terminu złożenia deklaracji
13 września 2019 r
Ważna informacja dla mieszkańców w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Od 6 września zmienia się termin składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na nieruchomości właściciel nieruchomości ma obowiązek złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym nastąpiła zmiana.
- W przypadku zmniejszenia wysokości zobowiązania, z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji za okres wsteczny za wyjątkiem następujących przypadków:
- złoży deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym nastąpiła zmiana,
- w związku ze śmiercią mieszkańca złoży deklarację w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.
Kto nie wykonuje powyższych obowiązków podlega karze grzywny.
Zielona Wyspa Śląsk - zapraszamy na pełne atrakcji wydarzenia
Koncert zespołu Carrantuohill, liczne warsztaty kreatywne oraz festiwal kolorów - to tylko niektóre z atrakcji Rodzinnego Pikniku Ekologicznego „Zielona Wyspa Śląsk”, który odbędzie się 15 września na placu rekreacyjnym w Czerwionce. W tym roku piknikowi towarzyszyć będzie Festiwal Organizacji Pozarządowych oraz Europejskie Dni Dziedzictwa.
Po sukcesie i wielkim zainteresowaniu mieszkańców ubiegłorocznym piknikiem, organizatorzy - Urząd Gminy i Miasta, Miejski Ośrodek Kultury oraz zespół Carrantuohill - postanowili powtórzyć to wyjątkowe promujące dbałość o ekologię wydarzenie.
Na uczestników pikniku czekać będą warsztaty ceramiczne, zajęcia z rękodzieła, warsztaty ekologiczne Nadleśnictwa Rybnik, warsztaty tańca irlandzkiego, stoiska Kół Gospodyń Wiejskich oraz warsztaty przygotowane przez Urząd Gminy i Miasta w Czerwionce-Leszczynach, podczas których można było stworzyć CD ZOO, gąsienicę z nakrętek, wazoniki z butelek, las w słoiku, czy bransoletki z gumek recepturek. Dzieci będą mogły również dowiedzieć się sporo o segregacji, wziąć udział w grach, zabawach i ekoquizach, a także zobaczyć, co się dzieje z odpadami, które trafiają do ogromnej śmieciarki, sprawdzić konsekwencje spalania odpadów na specjalnie przygotowanym symulatorze spalania.
O muzyczną stronę Rodzinnego Pikniku Ekologicznego zadbał zespół Carrantuohill, który od wielu lat włącza się aktywnie w promowanie ekologicznego trybu życia i postaw proekologicznych.
Gratką dla uczestników będzie festiwal kolorów holi. Wyrzuty proszków holi zaplanowano w godz. 16.00, 17.00, 18.00.
Imprezę rozpoczniemy od wręczenia nagród małym artystom, którzy zdobyli wyróżnienia w konkursie plastycznym „Zielone wakacje w Czerwionce-Leszczynach".
Oto laureaci:
Laura Zelek
Magdalena Gamza
Paweł Kania
Emilia Krawczyk
Barbara Gamza
Agata Puk
Antoni Tarnecki
Wiktor Czyżycki
Karolina Kubica
Franciszek Kuchta
Paweł Zasada
Zofia Kozakiewicz
Marta Kozakiewicz
Agata Pietrzyk
Natalia Pietrzyk
Nadia Płanica
Zofia Skwara
Agata Kuchta
Justyna Kuchta
Kinga Stawska
Natalia Perlińska
Dzieci wraz z opiekunami zapraszamy w najbliższą niedzielę o godz. 15.00 na plac rekreacyjny.
W tym roku piknik ekologiczny połączony został z Festiwalem Organizacji Pozarządowych, a także z Europejskimi Dniami Dziedzictwa.
Zainteresowanych, którzy chcieliby zwiedzić osiedle Familoków z przewodnikiem, zapraszamy o godz. 15.15 na miejsce zbiórki przy ul. Mickiewicza 10.
Prezentacja organizacji pozarządowych będzie miała miejsce w godz. 18.00 - 19.00
Zapraszamy do udziału w wydarzeniu.
Powszechna akcja odszczurzania
2 września 2019 r.
Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny informuje o obowiązku przeprowadzenia powszechnej, obowiązkowej akcji odszczurzania na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Powszechna akcja odszczurzania ma zostać przeprowadzona w dniach od 1.10.2019r. do 31.10.2019r.
Do przeprowadzenia akcji deratyzacji zobowiązani są właściciele i współwłaściciele nieruchomości, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu oraz inne podmioty władające nieruchomościami na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Deratyzację należy zlecić specjalistycznym firmom deratyzacyjnym.
Zarządzenie Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny (kliknij aby otworzyć)
Obwieszczenie Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny (kliknij aby otworzyć)
Nowe stawki za gospodarowanie odpadami
Od 1 października czeka nas wzrost opłat za gospodarowanie odpadami. W miniony piątek nowe stawki zostały przyjęte podczas sesji Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach. Mieszkańców naszej gminy, podobnie jak w większości gmin w Polsce, dotknie fala znacznych podwyżek opłat za wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Skąd biorą się te podwyżki?
„Stawka ta jest znacznie wyższa od obowiązującej do tej pory. Dlatego chcę, aby mieszkańcy poznali sposób kalkulowania oraz to, co w sposób obiektywny na nią wpływa” - zaznaczył Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny Wiesław Janiszewski.
System musi się samofinansować
System gospodarowania odpadami komunalnymi z mocy prawa musi się samofinansować. Gminy nie mogą ani zarabiać na systemie, ani do niego dopłacać z innych źródeł swoich dochodów. „Dokonaliśmy licznych, niezwykle rzetelnych analiz i zestawień, z których wynika jednoznacznie, że aby system się finansował musimy wprowadzić, co najmniej takie stawki, jak zaproponowane. Warto podkreślić, że wysokość przedstawionej opłaty zawiera tylko niezbędne koszty. Nie ma w nich finansowego bufora bezpieczeństwa, nadwyżki np. na wypadek zwiększenia ilości odpadów wytwarzanych przez mieszkańców. Pojawiające się czasem głosy, wedle których gminy zwiększają opłaty za śmieci, aby podratować budżet są kompletnie nieprawdziwe” - mówi Elżbieta Student, naczelnik wydziału gospodarowania odpadami w UGiM Czerwionka-Leszczyny.
Co ma wpływ na koszty:
Opłata za korzystanie ze środowiska
Ważnym czynnikiem, który ma wpływ na koszty jest wzrost opłaty za korzystanie ze środowiska, zwanej potocznie opłatą “marszałkowską”, o wysokości której decyduje Minister Środowiska. - „Ten wzrost jest najbardziej istotnym czynnikiem, który wpływa na zachowanie się rynku odpadów” - mówi naczelnik E. Student. W okresie od 2017 do 2020 r. wzrost opłaty “marszałkowskiej” z tytułu składowania odpadów wyniósł aż 263 proc. Ta opłata za korzystanie ze środowiska ma bezpośredni wpływ na kalkulację stawek dla mieszkańców.
Wzrost wymagań technicznych
Jako inną przyczynę wzrostu opłaty za śmieci wskazywany jest wzrost kosztów Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK), wynikający m.in. ze zmian wprowadzonych w ustawie o odpadach, dokonanych w wyniku nowelizacji tej ustawy przez Sejm RP we wrześniu 2018 r. Mowa o restrykcyjnych przepisach dotyczących wyposażenia zakładów w kosztowne systemy monitoringu wizyjnego i inne technologiczne wymagania.
Wzrost cen energii
Podwyższenie opłaty śmieciowej powoduje też wzrost cen energii dla dużych podmiotów gospodarczych. Rachunki za energię elektryczną w porównaniu do minionego roku wzrosły i to w sposób znaczący. Obecnie koszty z tego tytułu są o ponad 60 proc. wyższe niż w 2018 r.
Wzrost płacy minimalnej
Zwiększenie opłaty spowodowane jest też, jak wskazują samorządy, wzrostem płacy minimalnej. W 2017 r. płaca minimalna wynosiła 2000 zł. W przyszłym roku będzie równa 2450 zł. To wzrost o 16 proc.
Wzrost cen paliwa
Na ten stan rzeczy ma mieć także wpływ wzrost cen paliwa. Koszty transportu, co oczywiste, mają wpływ na wzrost kosztów całego systemu gospodarowania odpadami.
I co bardzo ważne, jako Urząd Gminy i Miasta nie mamy na te koszty żadnego wpływu. Istnieje wiele czynników, które wpływają na wzrost opłaty, a które są niezależne od gminy.
Ważne - stale wytwarzamy więcej śmieci!
„Co niezwykle ważne, obserwujemy, że nasi mieszkańcy stale wytwarzają więcej śmieci, a to kosztuje - mówi E. Student. - Porównujemy dane rok do roku i liczby ciągle rosną. W 2012 roku wytwarzaliśmy 12 441,8 ton odpadów, w roku 2015 - 17 686,14 ton, a w roku 2018 - 21 123,11 ton, co oznacza, że każdy mieszkaniec wywarza rocznie 566 kg odpadów (dla porównania jeden mieszkaniec Knurowa wytwarza ich 420 kg)! To ogromna ilość, za którą niestety trzeba zapłacić. Lawinowo rosną śmieci biodegradowalne, ich ilość w 2018 wzrosła o prawie 80 % w stosunku do 2012 roku. Oczywiście, dobrze, że śmieci trafiają do systemu, a nie do lasu lub do pieca, ale miejmy na uwadze, że każdy wytworzony odpad oznacza koszty dla nas wszystkich”.
Duży obszar gminy
Na koszty ma też wpływ specyfika naszej gminy, mieszkamy na dużym terytorialnie obszarze (powierzchnia gminy porównywalna do powierzchni Rybnika), gdzie dominuje zabudowa niska - domy jednorodzinne, często rozproszone. Do każdego domu trzeba dojechać, by odebrać śmieci. W miastach, gdzie dominują blokowiska, co oczywiste - odbiór wychodzi taniej. W związku z taką zabudową, produkujemy też konkretną ilość ciężkich odpadów - biodegradowalnych i popiołu.
Jak segregujemy?
„Niestety, tutaj też większość z nas powinna zwrócić uwagę na poprawny sposób segregacji odpadów. Już niebawem przekażemy Państwu kolejne, nowe ulotki z informacjami. Bardzo często odpady zmieszane są „niedosegregowane”, traktowane jak worek do którego możemy wyrzucić wszystko. A to również ma wpływ na koszty! Z takim stanem rzeczy borykamy się często na osiedlach. Tutaj warto przy okazji podkreślić, że mieszkańcy nie zapoznają się z harmonogramami odbierania odpadów np. tuż po odbiorze śmieci wielkogabarytowych wystawiają kolejne, co ma wpływ na estetykę przestrzeni. Często słyszymy komentarze, że na terenie śmietników panuje bałagan, zalegają stare meble, rozsypany jest gruz. Każdy z nas dysponuje harmonogramem odbierania i powinien zadbać o estetykę swojego miejsca zamieszkania, ze względu na siebie i swoich sąsiadów” - podkreśla E. Student.
Pamiętajmy, że nieosiąganie poziomów recyklingu wpłynie na nałożenie kar na gminę. Oznacza to także wyższe koszty zagospodarowania odpadów np. poziom odzysku w przypadku tworzyw sztucznych, szkła i papieru w 2016 r. wynosił 18 procent, a w 2020 wyniesie już 50 procent. Starajmy się dobrze segregować odpady, sięgnijmy do ulotek, materiałów zamieszczonych na www.ekoakcja-segregacja.pl .
PSZOK - zawsze czynny
Przypominamy, że w Leszczynach od poniedziałku do soboty czynny jest Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów, gdzie mieszkańcy mogą oddać śmieci, których chcą się pozbyć natychmiast, bez czekania na przyjazd śmieciarki i bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Worki i odbiór spod drzwi
Często porównujemy stawki do tych, które ponoszą mieszkańcy innych miast. Warto również dopytać o ofertę innego miasta, do którego porównujemy Czerwionkę-Leszczyny. „W ramach stawki nasza gmina zapewnia mieszkańcom worki na śmieci, wiemy, że to dla Państwa wygodne rozwiązanie - zaznacza E. Student. - Nikt nie musi jeździć i szukać odpowiednich worków w sklepach i zaopatrywać się w nie z własnych pieniędzy. Odbieramy większość śmieci spod drzwi. W innych miastach są wydzielone frakcje odpadów np. biodegradowane, które mieszkaniec musi sam dostarczyć do PSZOK-a”.
Po co segregować, skoro wszystko trafia do jednej śmieciarki?
To mit! Gdy widzimy dwie frakcje odpadów wrzucane do jednego samochodu, zwróćmy uwagę, że przedsiębiorca korzysta z nowoczesnego taboru, komora śmieciarki podzielona jest na dwie części. Śmieci nie są mieszane.
Ja nie wytwarzam śmieci!
To kolejny mit, z którym mamy do czynienia. Pracownicy wydziału gospodarowania odpadami często odbierają telefony od mieszkańców, którzy twierdzą, że nie wytwarzają śmieci. „Nie dalej, jak dziś rano zadzwonił Pan, który twierdził ze wystawia tylko jeden kubeł. Poprosiłam go o adres i od razu zauważyłam, że w samym sierpniu wystawił 20 worków z bio, kilka ze szkłem i plastikiem. Wydaje nam się, że tylko kubeł ze zmieszanymi to śmieci, a to nieprawda. Każdy wystawiony worek to określone koszty” - podkreśla E. Student.
Dlaczego mam płacić za innych?
To również bardzo częsty argument w wypowiedziach mieszkańców. Ustawodawca daje nam ściśle określone zasady według których można obliczyć stawki. W każdym przypadku będzie to opłata ryczałtowa, uśredniona. Nie ma innej możliwości. Zanim jednak zapytamy, dlaczego płacimy za innych, sprawdźmy, ile dokładnie my sami wytwarzamy śmieci i czy prowadzimy segregację w sposób nie budzący zastrzeżeń.
Jak policzyliśmy nową stawkę?
W skali gmin członkowskich Śląskiego Związku Gmin i Powiatów następuje wzrost opłat o około 50-60 %. Podobnie, niestety, na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny. Od 1 października nasi mieszkańcy będą więc musieli zapłacić za śmieci więcej.
24 zł miesięcznie za odpady segregowane w gospodarstwach domowych od 1 do 4 osób, w przypadku piątej i każdej kolejnej osoby - 20 zł
55 zł - to stawka za nieprowadzenie selektywnej zbiórki odpadów.
522,29 zł to koszt odebrania i zagospodarowania 1 tony odpadów, którą pobiera przedsiębiorca wyłoniony w drodze przetargu. Wytwarzamy rocznie średnio 21 tys. ton odpadów.
522,29 zł x 21 000 to kwota 10 968 090,00 zł . Ilość osób zadeklarowanych w systemie to 37 350, co daje konieczność wprowadzenia stawki w wysokości 24 zł.
„Musielibyśmy zadać sobie pytanie, kto odpowiada za to, że Rada Miejska musi podejmować decyzje o wysokości stawek za odpady. Wpłynęły na to przepisy, które zostały narzucone samorządom i są to przepisy, których musimy się trzymać. Założenie ustawodawcy jest proste - system gospodarowania odpadami ma się sam finansować - gmina ma nie zarabiać na odpadach, ma również do nich nie dokładać. Dopłacać, czyli pokryć koszty, związane z tym, jakie są dochody w ramach opłat dla mieszkańców, a tym jaki jest faktyczny koszt gospodarowania odpadami na terenie gminy. Rada Miejska podejmując dzisiaj odpowiedzialną decyzję, żeby system mógł się sam finansować, zrealizowała to, co określił ustawodawca. My, jako samorząd, musimy zmierzyć się z zastaną, zupełnie niezależną od nas rzeczywistością systemu gospodarowania odpadami. Ustaliliśmy stawki śmieciowe, na których wysokość nie mamy większego wpływu. Decyduje o nich wiele czynników zewnętrznych, o których mówiliśmy wcześniej. Czy ta niełatwa decyzja musi być podjęta? Tak. Nie ma innego wyjścia. I niestety - nie pociesza nas fakt, że z takim samym problemem mierzą się niemal wszystkie gminy w kraju” - komentował podczas sesji burmistrz Wiesław Janiszewski.
11 maja rusza kampania Dzień bez Śmiecenia. W tym roku pod hasłem #ZaczynamOdSiebie.
Deratyzację należy zlecić specjalistycznym firmom deratyzacyjnym.
Od 25 maja 2018 r. weszło w życie RODO, czyli nowe unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych.
Poniżej zamieszczamy link do zapoznania się z treścią klauzuli informacyjnej
Klauzulę należy dołączyć do składanych w Urzędzie Gminy i Miasta deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Leszczyny III DG.pdf | 69.05KB | Plik: Leszczyny III DG.pdf | |
Leszczyny II DG.pdf | 69.61KB | Plik: Leszczyny II DG.pdf | |
Leszczyny I DG (2).pdf | 69.72KB | Plik: Leszczyny I DG (2).pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Leszczyny I DG.pdf | 310.08KB | Plik: Leszczyny I DG.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Czerwionka DG.pdf | 80.84KB | Plik: Czerwionka DG.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Czuchów kamienica 2019.pdf | 253.03KB | Plik: Czuchów kamienica 2019.pdf | |
Czerwionka ZGM. 2019.pdf | 98.01KB | Plik: Czerwionka ZGM. 2019.pdf | |
Leszczyny ZGM,WM i inne .. 2019 - Kopia.pdf | 97.87KB | Plik: Leszczyny ZGM,WM i inne .. 2019 - Kopia.pdf | |
Leszczyny Spoldzielnia 2019.pdf | 73.19KB | Plik: Leszczyny Spoldzielnia 2019.pdf | |
Czuchów kamienica 2019.pdf | 89.68KB | Plik: Czuchów kamienica 2019.pdf | |
Czerwionka ZGM 2019.pdf | 97.44KB | Plik: Czerwionka ZGM 2019.pdf | |
Czerwionka SM 2019.pdf | 87.03KB | Plik: Czerwionka SM 2019.pdf | |
Bełk SM 2019.pdf | 83.73KB | Plik: Bełk SM 2019.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Szxczejkowice W.W.pdf | 466.88KB | Plik: Szxczejkowice W.W.pdf | |
Szxczejkowice W.W (2).pdf | 466.87KB | Plik: Szxczejkowice W.W (2).pdf | |
Szxczejkowice W.W.pdf | 466.85KB | Plik: Szxczejkowice W.W.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Stanowice W.W. II.pdf | 471.26KB | Plik: Stanowice W.W. II.pdf | |
Stanowice W.W. II.pdf | 470.3KB | Plik: Stanowice W.W. II.pdf | |
Stanowice W.W. I.pdf | 481.55KB | Plik: Stanowice W.W. I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Przegędza W.W. II.pdf | 467.09KB | Plik: Przegędza W.W. II.pdf | |
Przegędza W.W. II.pdf | 470.83KB | Plik: Przegędza W.W. II.pdf | |
Przegędza W.W. I.pdf | 464.75KB | Plik: Przegędza W.W. I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Leszczyny W.W. III.pdf | 463.5KB | Plik: Leszczyny W.W. III.pdf | |
Leszczyny W.W. III.pdf | 466.59KB | Plik: Leszczyny W.W. III.pdf | |
Leszczyny W.W. II.pdf | 464.86KB | Plik: Leszczyny W.W. II.pdf | |
Leszczyny W.W. I.pdf | 476.46KB | Plik: Leszczyny W.W. I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Książenice W.W. I.pdf | 470.58KB | Plik: Książenice W.W. I.pdf | |
Książenice W.W. II.pdf | 499.23KB | Plik: Książenice W.W. II.pdf | |
Książenice W.W. I.pdf | 470.32KB | Plik: Książenice W.W. I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Dębieńsko W.W. I.pdf | 457.7KB | Plik: Dębieńsko W.W. I.pdf | |
Dębieńsko W.W. I.pdf | 469.61KB | Plik: Dębieńsko W.W. I.pdf | |
Dębieńsko W.W. II.pdf | 826.22KB | Plik: Dębieńsko W.W. II.pdf | |
15439931520353_debiensko-w.w.-i.pdf | 457.08KB | Plik: 15439931520353_debiensko-w.w.-i.pdf | |
Dębieńsko W.W. II.pdf | 469.5KB | Plik: Dębieńsko W.W. II.pdf | |
Dębieńsko W.W. I.pdf | 481.6KB | Plik: Dębieńsko W.W. I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Czuchów W.W. III.pdf | 461.96KB | Plik: Czuchów W.W. III.pdf | |
Czuchów W.W. II.pdf | 461.31KB | Plik: Czuchów W.W. II.pdf | |
Czuchów W.W. I.pdf | 462.49KB | Plik: Czuchów W.W. I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Czerwionka W.W.pdf | 501.01KB | Plik: Czerwionka W.W.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Szczejkowice.pdf | 461.72KB | Plik: Szczejkowice.pdf | |
Szczejkowice A.pdf | 466.53KB | Plik: Szczejkowice A.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Stanowice W.W. I.pdf | 477.05KB | Plik: Stanowice W.W. I.pdf | |
Stanowice za autostradą.pdf | 459.52KB | Plik: Stanowice za autostradą.pdf | |
Stanowice II.pdf | 466.04KB | Plik: Stanowice II.pdf | |
Stanowice I.pdf | 467.84KB | Plik: Stanowice I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Przegędza I.pdf | 465.35KB | Plik: Przegędza I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Palowice.pdf | 466.26KB | Plik: Palowice.pdf | |
Palowice 1.pdf | 465.32KB | Plik: Palowice 1.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Książenice II.pdf | 467.85KB | Plik: Książenice II.pdf | |
Książenice I.pdf | 466.85KB | Plik: Książenice I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Bełk W.W. II.pdf | 468.67KB | Plik: Bełk W.W. II.pdf | |
Bełk W.W. I.pdf | 472.53KB | Plik: Bełk W.W. I.pdf | |
Bełk III.pdf | 464.58KB | Plik: Bełk III.pdf | |
Bełk II.pdf | 467.25KB | Plik: Bełk II.pdf | |
Bełk I.pdf | 470.7KB | Plik: Bełk I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Leszczyny III.pdf | 447.56KB | Plik: Leszczyny III.pdf | |
Leszczyny Żorska.pdf | 468.08KB | Plik: Leszczyny Żorska.pdf | |
Leszczyny III.pdf | 458.46KB | Plik: Leszczyny III.pdf | |
Leszczyny II.pdf | 459.48KB | Plik: Leszczyny II.pdf | |
Leszczyny I.pdf | 459.15KB | Plik: Leszczyny I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Dębieńsko III.pdf | 478.46KB | Plik: Dębieńsko III.pdf | |
Dębieńsko II.pdf | 467.36KB | Plik: Dębieńsko II.pdf | |
Dębieńsko I.pdf | 466.95KB | Plik: Dębieńsko I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Czuchów IIA.pdf | 460.08KB | Plik: Czuchów IIA.pdf | |
Czuchów Ia.pdf | 468.51KB | Plik: Czuchów Ia.pdf | |
Czuchów I.pdf | 461.61KB | Plik: Czuchów I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Czerwionka II.pdf | 467.3KB | Plik: Czerwionka II.pdf | |
Czerwionka I.pdf | 467.98KB | Plik: Czerwionka I.pdf | |
Czerwionka II.pdf | NaN | Plik: Czerwionka II.pdf | |
Czerwionka II.pdf | 467.3KB | Plik: Czerwionka II.pdf | |
Czerwionka I.pdf | 467.98KB | Plik: Czerwionka I.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
ods | Wykaz przedsiębiorców posiadających wpis do Rejestru Działalności Regulowanej_20.09.2024.ods | 13.89KB | Plik: Wykaz przedsiębiorców posiadających wpis do Rejestru Działalności Regulowanej_20.09.2024.ods |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
ulotka dotycząca zasad kompostowania bioodpadów.pdf | 698.98KB | Plik: ulotka dotycząca zasad kompostowania bioodpadów.pdf |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
doc | Regulamin korzystania z Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych_2024.doc | 57KB | Plik: Regulamin korzystania z Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych_2024.doc |
Regulamin korzystania z Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych | 1.34MB | Plik: Regulamin korzystania z Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
ulice : Gliwicka 65B, 65D, 65F, 65G, 65H, 67, 67B, 67C, 132A, 141A | 135.07KB | Plik: ulice : Gliwicka 65B, 65D, 65F, 65G, 65H, 67, 67B, 67C, 132A, 141A |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
ulice: Gliwicka, Poprzeczna, Rybnicka, Wiejska, Hajduki,Gospodarcza,Okrężna, Gajowa, Daleka, Leśna, Piaskowa, Palowicka, Bełkowska, Bełkowska boczna. | 133.31KB | Plik: ulice: Gliwicka, Poprzeczna, Rybnicka, Wiejska, Hajduki,Gospodarcza,Okrężna, Gajowa, Daleka, Leśna, Piaskowa, Palowicka, Bełkowska, Bełkowska boczna. |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
ulice: Szeroka, Gajowiec, Zazdrosna, Woszczycka, Wąska, Kolonia, Pawłowska, Kolejowa ,Dębowa, Szkolna, Wiejska, Bełkowska. | 132.67KB | Plik: ulice: Szeroka, Gajowiec, Zazdrosna, Woszczycka, Wąska, Kolonia, Pawłowska, Kolejowa ,Dębowa, Szkolna, Wiejska, Bełkowska. |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
ulice : Furgoła 47A, 48C, 78, 78A, 78B, 78C, 80, 80A, 80C, 82, 84, 89, 101, 103, 103A, 109, 111,113, 115A, 117A, 117B, 117D | 501.16KB | Plik: ulice : Furgoła 47A, 48C, 78, 78A, 78B, 78C, 80, 80A, 80C, 82, 84, 89, 101, 103, 103A, 109, 111,113, 115A, 117A, 117B, 117D |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
ulice: Brzozy, Graniczna, Klimka, Kościelna, Spadkowa, Konwaliowa, Ogrodowa, Powstańców, Zielona, Polna, Boczna, Wolności | 127.64KB | Plik: ulice: Brzozy, Graniczna, Klimka, Kościelna, Spadkowa, Konwaliowa, Ogrodowa, Powstańców, Zielona, Polna, Boczna, Wolności | |
ulice: Ks. Pojdy, Nad Potokiem, Leśna, Łąkowa, Smołki, Leszcze, Słoneczna | 127.12KB | Plik: ulice: Ks. Pojdy, Nad Potokiem, Leśna, Łąkowa, Smołki, Leszcze, Słoneczna |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
ulice : Mikołowska 60B,111A,111B, 153B, Powstańców 8A, Damrota 1,8, 8A, 12,14,16, Poprzeczna 1,2,3,4,6,7,9, Piaskowa 1B,6, 7,10, Korfantego 10 A, 50, Leśna 5, 7, 11. | 128.51KB | Plik: ulice : Mikołowska 60B,111A,111B, 153B, Powstańców 8A, Damrota 1,8, 8A, 12,14,16, Poprzeczna 1,2,3,4,6,7,9, Piaskowa 1B,6, 7,10, Korfantego 10 A, 50, Leśna 5, 7, 11. | |
ulice : Leszczyńska 12D, 40A | 128.11KB | Plik: ulice : Leszczyńska 12D, 40A |
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Zarządzenie.pdf | 267.32KB | Plik: Zarządzenie.pdf | |
Obwieszczenie.pdf | 526.19KB | Plik: Obwieszczenie.pdf |