• język migowy
Strona główna/Urząd/Aktualności/Informacja MZK - bilet na komórkę

Informacja MZK - bilet na komórkę

Aktualności 20 Lipca 2022

MZK Jastrzębie przypomina, że od ponad roku w działa system zakupu „biletu na komórkę”. Liczba jego użytkowników stale rośnie.

 

Na zdjęciu: Pasażerowie oczekujący na przystanku na przyjazd autobusu; autobus nadjeżdżający na przystanek

Ważnego biletu na komórkę nie można kupić po rozpoczęciu kontroli  

 Zakup biletu za pośrednictwem aplikacji „zbiletem.pl” jest bardzo prosty i bardzo dokładny. Pracownicy MZK wraz z wejściem do autobusu i ogłoszeniu kontroli blokują kasowniki identyfikując dokładny czas rozpoczęcia kontroli. Bilety kupione później nie są ważne. Pasażer zapłaci mandat.

„Bilet na komórkę” należy kupić już na przystanku, kilka minut przed wejściem do autobusu. Bilet do 3 przystanków jest ważny przez 15 minut od zakupu, ten w wariancie od 4 do 7 przystanków - 25 minut, a bilet powyżej 18 przystanków - 70 minut. Jest więc sporo czasu na dokonanie zakupu przed rozpoczęciem podróży.

Co zrobić, kiedy telefon przestanie działać po zakupie biletu? W przypadku biletu okresowego nie ma żadnego problemu - kontroler sprawdzi bilet po numerze pesel pasażera. Nie zrobi jednak tego w przypadku biletów jednorazowych, ponieważ nie są one spersonalizowane. Kontroler wystawi mandat, który można anulować w Biurze Obsługi Klienta MZK po przywróceniu sprawności telefonu. Należy w tym celu okazać niewidoczny wcześniej bilet elektroniczny i uiścić opłatę manipulacyjna w wysokości 20 zł (opłata dodatkowa za jazdę bez ważnego biletu to kwota 200 zł).   

      

Jak kupić bilet

Krok pierwszy to zainstalowanie na telefonie aplikacji mobilnej „zbiletem.pl” dostępnej bezpłatnie w sklepach AppStore i Google Play w zależności od rodzaju telefonu. Logowanie do aplikacji następuje po podaniu numeru telefonu. Krok drugi to wybranie odpowiedniego biletu i formy płatności (podróżując w grupie można kupić kilka biletów). Po dokonaniu zapłaty bilet, wraz z kodem QR, wyświetli się na ekranie urządzenia mobilnego działającego w systemie operacyjnym Android lub iOS (iPhone).

Po wybraniu w aplikacji opcji zakupu biletu okresowego aplikacja przekieruje nas na stronę zakupu.

Posiadacze biletu miesięcznego, dwutygodniowego czy tygodniowego zobowiązani są do rejestracji przejazdu po wejściu do autobusu. Należy w tym celu zeskanować kod QR umieszczony w kilku miejscach pojazdu, korzystając z funkcji skanowania kodu QR lub NFC.  

 

Popularność wzrasta

Liczba kupowanych biletów na komórkę systematycznie wzrasta. We wrześniu 2020 roku, kiedy usługa została uruchomiona pasażerowie kupili 5500 biletów jednorazowych i 300 okresowych. Po trzech miesiącach było to już odpowiednio 7400 i 240, a w styczniu 2022 roku liczba biletów jednorazowych przekroczyła 20 200 (okresowych kupiono 760). W czerwcu tego roku zakup biletów jednorazowych osiągnął poziom 29 000. W tym czasie, za pośrednictwem „komórki”, kupiono 590 biletów okresowych.

 

 

 

 

top_baner
do góry