• język migowy

Informacja CPK

Aktualności 14 Grudnia 2022

W związku z pismem skierowanym do Centralnego Portu Komunikacyjnego dotyczącym obniżenia maksymalnej dopuszczalnej prędkości pociągów KDP do poziomu 200 km/h poniżej załączamy odpowiedź CPK wraz z wnioskiem Burmistrza Gminy i Miasta.

 

 

Wniosek Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny Wiesława Janiszewskiego:

Pismo do pobrania

Wniosek Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny Wiesława Janiszewskiego:

Szanowni Państwo,

Wsłuchując się w głosy mieszkańców, w tym "Społecznego Komitetu STOP Budowie KDP przez Palowice", zwracam się w do Państwa z wnioskiem o obniżenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości pociągów KDP do poziomu 200 km/h, na wszystkich projektowanych wariantach przebiegu linii KDP, na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.

Obniżenie maksymalnej prędkości w zurbanizowanym terenie do wnioskowanego poziomu, pozwoli na znacznie bardziej elastyczne projektowanie przebiegów, a także na rozpatrzenie zasadności społecznego wariantu alternatywnego, który omija tereny wysoko zurbanizowane.

Prosimy o pozytywne rozpatrzenie naszego wniosku, niezwykle istotnego z punktu widzenia społecznego i środowiskowego.

Z poważaniem
Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny Wiesław Janiszewski

 

 

Odpowiedź CPK

Pismo do pobrania

Odpowiedź CPK

Szanowni Państwo,
Z uwagą zapoznaliśmy się z Państwa wnioskiem dotyczącym zmiany prędkości projektowej dla linii Katowice - Ostrawa z prędkości 250 na 200 km/h.

Niestety nie możemy udzielić pozytywnej odpowiedzi na Państwa wniosek.

Jak już informowaliśmy w korespondencji ze „Społecznym Komitetem STOP budowie KDP przez Palowice”, prawdą jest, że linia o mniejszej prędkości może być lepiej „dopasowana” do oczekiwań społecznych na terenach, przez które przechodzi.

Jednakże zmiana podstawowych założeń projektu, a do takich należy prędkość projektowa, wymagałaby rozpoczęcia prac projektowych od początku, a tym samym spowodowałaby opóźnienie projektu o około 18 miesięcy. Ponadto taka zmiana byłaby sprzeczna z celami projektu. Linia Katowice - Ostrawa jest ważną częścią transeuropejskiego układu komunikacyjnego łączącego stolice krajów Grupy Wyszehradzkiej (tzw. KDP V4), jest również korytarzem wpisanym do sieci bazowej transeuropejskiej sieci TEN-T. Linie te posiadają określone parametry - np. na terenie Czech prędkość eksploatacyjna KDP została ustalona na do 320 km/h, na terenie Polski Spółka PKP PLK S.A. przygotowuje centralną magistralę kolejową do prędkości eksploatacyjnej 250 km/h. Większość inwestycji prowadzonych przez CPK jest projektowana dla prędkości 350 km/h przy początkowej
prędkości eksploatacyjnej wynoszącej 250 km/h. W przypadku linii Katowice - Ostrawa prędkość projektowa została obniżona z 350 na 250 km/h. Wynikało to m.in. ze świadomości potencjalnych trudności wynikających ze specyfiki geologicznej i gęstości sieci osadniczej Górnego Śląska.

 

Publikujemy także link do zaktualizowanej interaktywnej mapy CPK dotyczącej linii kolejowej na odc. Katowice- granica państwa- Ostrawa:
Mapa - Projekt „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice - granica państwa - Ostrawa" - Centralny Port Komunikacyjny - CPK

 

 

top_baner
do góry