CPK - przetarg na wykonanie studium dla budowy linii kolejowej
Aktualności
26 Stycznia 2021
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice - granica państwa - Ostrawa”, czyli kolei dużych prędkości, które maja przebiegać przez teren Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny. 3 lutego mija termin składania ofert w procedurze przetargowej.
Opis zamówienia:
1. Przedmiotem Zamówienia jest opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu pn.: „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice - granica państwa - Ostrawa”. Projekt obejmuje odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 zawierający się pomiędzy stacjami Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie (w zależności od wyboru wariantu) i granicą państwa, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój - Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika wraz z następującymi powiązaniami z infrastrukturą PKP PLK S.A.:
• z linią kolejową nr 140 (w zależności od wariantu) na odcinku pomiędzy stacjami Łaziska Górne i Mikołów - powiązanie zapewniające zjazd z linii nr 170 na linię nr 140 w kierunku stacji Mikołów;
• z linią kolejową nr 169, powiązanie zapewniające zjazd w kierunku stacji Łaziska Średnie, Tychy (w zależności od wariantu);
• z linią kolejową nr 148, pomiędzy stacjami Rybnik a Szczejkowice, powiązanie obukierunkowe zapewniające zjazd z przyszłej linii kolejowej nr 170 w kierunku Rybnika oraz Żor;
• z linią 158 w pobliżu stacji Wodzisław Śląski i planowanego przystanku Wodzisław Śląski Centrum.
Wykonawca musi uwzględnić transgraniczny aspekt projektu. W tym zakresie niezbędna będzie współpraca z SZ - czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej. Współpraca ta będzie koordynowana przez Zamawiającego. Dodatkowym aspektem niezbędnym do uwzględnienia jest lokalizacja stacji granicznej, w zakresie której należy dokonać uzgodnień z odpowiednimi organami państwowymi.
Kwestie włączenia planowanej linii 170 należy uzgodnić z wykonawcą lub z rezultatami ww. studium.
W miejscach włączeń do istniejących linii kolejowych Wykonawca powinien uwzględnić potencjalne projekty zgłaszane w ramach programu Kolej+ o ile poziom szczegółowości informacji o nich będzie to umożliwiał, np. dotyczące modernizacji linii kolejowej nr 140 czy budowę przystanku Wodzisław Śląski - Centrum. Kwestie te wymagają uszczegółowienia w ramach prac Wykonawcy i przeprowadzenia uzgodnień z PKP PLK S.A. oraz władzami samorządowymi i Zamawiającym.
Okres obowiązywania zamówienia wynosi 496 dni.
Przypomnijmy, że do 31 grudnia trwały konsultacje społeczne przed przyjęciem dokumentu pn. „Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego” wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Swoje stanowisko dotyczące kolejnych wariantów zaplanowanych tras dwukrotnie przesłał Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny Wiesław Janiszewski (https://www.czerwionka-leszczyny.pl/urzad/aktualnosci/idn:8329)
Podczas sesji Rady Miejskiej, która odbyła się 11 grudnia 2020 r. radni także przyjęli uchwałę w sprawie kolejnego oświadczenia zawierającego stanowisko dotyczące koncepcji przebiegu korytarzy kolejowych, przedstawionych w Strategicznym Studium Komunikacyjnym CPK.
Uzasadnienie uchwały: https://www.czerwionka-leszczyny.pl/urzad/aktualnosci/idn:8586
O dalszych etapach postępowań CPK będziemy informować.
Grafika: warianty przebiegu tras na mapie, źródło - CPK