Rada Miejska
Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy, który realizuje swoje funkcje poprzez udział radnych w pracach rady, jej organach oraz innych instytucjach samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani. Rada składa się z radnych, wybranych przez mieszkańców w trybie określonym w obowiązującej ordynacji wyborczej. Jej kadencja trwa 5 lat, licząc od dnia wyborów. Aktualnie liczy 21 radnych. Rada wykonuje swoje funkcje poprzez przewodniczącego, trzech wiceprzewodniczących rady oraz stałe i doraźne komisje.
W obecnej kadencji 2024-2029 Rada Miejska działa w następującym składzie:
- Przewodniczący: Artur Sola
- Wiceprzewodniczący: Adam Karaszewski
- Wiceprzewodniczący: Marcin Stempniak
- Wiceprzewodniczący: Leszek Salamon
Radni:
- Dominika Baranowicz
- Gabriel Breguła
- Beata Hajduczek
- Adam Herdzina
- Alina Kucharzewska
- Grzegorz Marek
- Natalia Kuś
- Izabela Rajca
- Adam Malik
- Marcin Markiewka
- Agnieszka Nazaruk
- Jolanta Szejka
- Janusz Szołtysek
- Sławomir Paluch
- Iwona Piwczyk
- Bernard Strzoda
- Urszula Menżyk
Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw. W formie uchwały, Rada może także wyrażać opinie i zajmować stanowiska we wszystkich sprawach istotnych dla gminy.
Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:
- uchwalanie statutu gminy,
- ustalanie wynagrodzenia burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
- powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy i miasta, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy i miasta - na wniosek burmistrza,
- uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
- uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uchwalanie programów gospodarczych,
- ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
- podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
- określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Miejskiej,
- emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania,
- nabywania i wykupu przez burmistrza,
- zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez burmistrza w roku budżetowym,
- zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę Miejską,
- tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
- określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez burmistrza,
- tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez burmistrza w roku budżetowym,
- określanie wysokości sumy, do której burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,
- podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
- podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
- podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
- nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
- podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
- stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Przewodniczący Rady w szczególności:
- nadzoruje obsługę kancelaryjną posiedzeń Rady i jej organów,
- czuwa nad przygotowaniem materiałów na sesję i zaprasza gości do udziału w obradach,
- prowadzi mediacje w przypadku konfliktów pomiędzy radnymi z zakresu pracy Rady,
- prowadząc obrady sprawuje policję sesyjną w tym:
- otwiera i zamyka sesję,
- sprawdza quorum na początku i w trakcie sesji,
- udziela i odbiera głos,
- zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał i wnioskami formalnymi,
- podpisuje uchwały, protokoły z sesji i inne dokumenty za Radę,
- koordynuje prace komisji Rady,
- opracowuje z wiceprzewodniczącymi plany pracy Rady, koordynuje projekty planów pracy komisji z planem Rady,
- składa mediom oświadczenia w sprawach przedmiotu pracy rady, lub wyznacza osobę dla tych celów,
- przyjmuje skargi i wnioski mieszkańców i nadaje im bieg,
- inicjuje szkolenia radnych,
- współdziała z organami jednostek pomocniczych w rozwiązywaniu ich spraw organizacyjnych.
Radni są zobowiązani i uprawnieni do reprezentowania wyborców, utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmowania zgłoszonych postulatów i przedstawienia ich organom gminy do rozpatrzenia. Obowiązki te mogą realizować w szczególności poprzez:
- organizowanie spotkań z wyborcami,
- informowanie mieszkańców o stanie gminy i swojej działalności w Radzie,
- konsultowanie spraw wniesionych pod obrady rady poprzez współpracę z radami sołeckimi lub zarządami dzielnic,
- propagowanie zamierzeń i dokonań Rady.
W wykonywaniu swoich obowiązków radny ma w szczególności prawo:
- wyrażać swoje stanowisko oraz zgłaszać wnioski w sprawach rozpatrywanych na posiedzeniach rady oraz organów, do których został wybrany,
- wybierać i być wybieranym do organów Rady,
- występować z inicjatywą uchwałodawczą na zasadach określonych w niniejszym statucie,
- uczestniczyć w każdej sprawie rozpatrywanej przez Radę lub komisję Rady,
- wnosić zapytania i żądać wyjaśnień we wszystkich sprawach dotyczących gminy,
- uzyskiwać wszelkie informacje i wgląd do akt spraw prowadzonych przez burmistrza, organy samorządowe, jednostki pomocnicze gminy chyba, że obowiązujące przepisy prawne stoją temu na przeszkodzie,
- podjęcia interwencji we wszelkich instytucjach działających w gminie, w granicach i trybie prawem określonych (skargi, wnioski itd.),
- zabierać głos, wyrażać opinie i polemizować we wszystkich sprawach będących w kompetencji Rady,
- otrzymać pomoc od organów gminy przy wykonywaniu swoich zadań.
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
doc | Wykaz radnych- kadencja 2024-2029 | 48KB | Plik: Wykaz radnych- kadencja 2024-2029 |